Op zoek naar God

test

Op zoek naar God

In alle openheid nadenken over de zin van het leven? Wil je meer weten over God en het christelijk geloof? De Jeruzalemkerk biedt verschillende mogelijkheden aan om jou te helpen bij je zoektocht.

Diensten op zondag

Bezoek eens een dienst! De zondagse diensten in de Jeruzalemkerk zijn ook toegankelijk en aansprekend voor mensen die zich oriënteren op het geloof. Enerzijds is de dienst de centrale samenkomst voor de gemeente, anderzijds streeft de Jeruzalemkerk er ook naar dat de samenkomsten inspirerend zijn voor hen die twijfelen of zich aan 'het begin' voelen staan.

Alphacursus

In alle openheid nadenken over de zin van het leven? Regelmatig start de Alphacursus. In deze kennismakingscursus over het christelijk geloof behandel je met een groep mensen vragen over onder andere Jezus, de Bijbel en bidden. Een aanrader voor iedereen die vrijblijvend meer wil weten over het christelijk geloof.

waaromjezus.nl

Via de website www.waaromjezus.nl kun je een online cursus volgen over het christelijk geloof. Vier weken lang bestudeer je het cursusmateriaal en stel je vragen aan een persoonlijke e-coach.

Persoonlijk gesprek

Ben je op zoek en wil je graag jouw vragen stellen in een persoonlijk gesprek?
Neem contact op met een van onze voorgangers.

van boven

Van Boven is een initiatief van de Jeruzalemkerk en wil bewoners van de Baarsjes ruimte geven voor ontmoeting, creatie en verdieping.

In de afgelopen jaren is er gebouwd aan deze nieuwe plek door het geven van concerten (klein en groot), filmavonden, cursussen en bijvoorbeeld een retraitedag.

Op deze website staat de actuele agenda of mail ons met je vragen en ideeën: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Kerk in Westerwijk

Westerwijk maakt ook deel uit van de Jeruzalemkerk en is een pioniersplek in Amsterdam-West . In het gebouw Westerwijk aan de Admiraal de Ruijterweg 150 is een nieuwe christelijke multiculturele gemeenschap ontstaan met als roeping: Gods liefde gestalte geven in de stad.

Er worden verschillende activiteiten georganiseerd zoals een speelgroep, Bijbelstudies, kliederkerk, buurtmaaltijd en natuurlijk de (lunch)vieringen op zondag. Bezoek www.westerwijkamsterdam.nl voor meer informatie over de activiteiten en mogelijkheden om het project te steunen. Voor vragen neem je contact op met Mark Schippers (missionair werker), Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 020-7707290.

Blog

Jaarthema: ‘De kerk, een open huis’

Jaarthema: ‘De kerk, een open huis’

‘De kerk, een open huis’ dat is het jaarthema van de Protestantste Kerk Nederland, de Jeruzalemkerk sluit daar graag bij aan. Het is een mooi thema waar veel verschillende kanten aan zitten die ons zeker een jaar bezig kunnen houden.

Lees verder....

Bijbel lezen in de zomer

Bijbel lezen in de zomer

Deze dagen werk ik aan een boekje over Lectio Divina dat in het najaar verschijnt. Twee theologen, Jos Douma en Abt Bernardus schrijven een handleiding Bijbellezen volgens deze beproefde methode. Voor het boekje mocht ik beide auteurs interviewen en vragen naar hun eigen ervaringen met lectio divina. Dat was al een hele leerzame ervaring. 

Lees verder....

Derde Paasdag

Derde Paasdag

Derde Paasdag bestaat niet, net zomin als tweede Paasdag, het is wel een mooie uitbreiding van onze vrije dagen die niet veel met wat er op Pasen is gebeurd heeft te maken. In veel andere landen bestaat het ook helemaal niet. Wat ik wel bedoel met Derde Paasdag is dat de opstanding van Jezus, die we vieren met Pasen, niet ophoudt na die ene dag. Jezus is opgestaan en dat mogen we elke dag geloven, en misschien ook wel ervaren.

Lees verder....

WIl jij gebed voor iets of iemand vragen? Dat kan!

Wat is de zin van het leven?

Eén van de meest gestelde vragen is die naar de zin van het leven. Waarom besta ik, waartoe, waar dient het allemaal voor, maakt het iets uit of ik er wel of niet ben? Het is een vraag die in één van de belijdenisgeschriften van de kerk, wordt beantwoord. Het antwoord is dan: ‘Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn.’

Anders gezegd de mens is op aarde, omdat er Iemand is die van hem houdt: God. De zin van ons leven is om God en de ander, de mensen in ons leven dichtbij en veraf, lief te hebben en zelf liefgehad te worden. En dat is iets om een heel leven mee bezig te zijn en dat je samen met anderen mag doen en ontdekken, bijvoorbeeld in een geloofsgemeenschap als de kerk.

Wie is God?

In de Bijbel horen we dat God een drie-eenheid is, Hij is Vader, Zoon en Heilige Geest, drie in één.

God, de Vader, is de bron van leven. Hij is onze Schepper, de God die hemel en aarde heeft gemaakt. De Bijbel zegt over Hem: ‘De God die alles heeft gemaakt, de Here van hemel en aarde, woont niet in tempels die door mensen zijn gebouwd. Hij hoeft ook niet door mensen verzorgd te worden omdat Hij niets nodig heeft. Hij geeft ons leven en adem en alles wat wij nodig hebben’ (Handelingen 17:24,25).

We mogen God leren kennen door zijn Zoon, Jezus Christus, in Hem en door Hem zien we wie God is. Jezus kwam naar onze wereld toe, leefde hier en laat ons zien wie God is en hoe Zijn karakter eruitziet. Denk aan de verhalen uit het Nieuwe Testament waarin we Jezus leren kennen.

Toen Jezus na Zijn opstanding terugkeerde naar de hemel, beloofde hij dat de Heilige Geest zou komen. De Heilige Geest is God in ons die ons leidt, laat zien en ervaren wie God is en die ons helpt te leven zoals God dat wil.

Over Ons

De Jeruzalemkerk in Amsterdam-West (de Baarsjes) waar iedereen welkom is en waar we graag betrokken willen zijn op Jezus Christus, op elkaar en op de stad waar we in leven. Wij zijn een gevarieerde gemeente die deel uit maakt van de Protestantse Kerk Nederland.

Contact
Jeruzalemkerk

Jan Maijenplein 14
Amsterdam
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.