Ervaar

test

Zondag

Elke zondagochtend om 10.00 uur is er een dienst in de Jeruzalemkerk. Iedereen is welkom! Jong en oud ontmoeten elkaar. We zingen, ervaren, leren en bidden samen. Voor de kinderen is er een apart programma.

De samenkomst start om 10.00 uur en duurt ongeveer anderhalf uur. 

Kleine kinderen (0-4 jaar) kunnen voordat de samenkomst begint bij de kinderoppas worden gebracht. Voor kinderen in de basisschoolleeftijd is er tijdens de dienst een zogenaamde kindernevendienst, waar ze ook een bijbelverhaal horen en met elkaar een creatief moment hebben. Dit begint pas na het eerste gedeelte van de dienst, zodat we met met z’n allen de samenkomst starten en ze ook lekker mee kunnen zingen.

We zingen veel in de dienst, dit wordt begeleid door zowel een band als door het orgel. In het repertoire zitten psalmen en gezangen, maar ook opwekkingsliederen, ‘psalmen voor nu’ en andere nieuwe muziek. Verder lezen we uit de Bijbel en luisteren naar een uitleg daarover. We bidden met elkaar tot God en er is ruimte voor bezinning. Nadien komen de kinderen tijdens de collecte wel terug in de kerkzaal en zingen we nog een laatste lied.

Als de samenkomst is afgelopen ben je welkom voor de ontmoeting bij de koffie en thee. Ook kun je vragen om persoonlijk gebed.

Wat neem ik mee?

Om een kerkdienst in de Jeruzalemkerk te bezoeken heb je geen speciale dingen nodig. Alle liedteksten worden geprojecteerd en de tekst voor de Bijbellezing wordt bij binnenkomst uitgereikt. Als je voor het eerst komt en vragen hebt, kun je die ook stellen aan de mensen die iedereen welkom heten bij de ingang. Maar als je gewoon eens wilt kijken hoe een dienst gaat, kan dat natuurlijk ook.

Voorgangers Jeruzalemkerk

De Jeruzalemkerk heeft momenteel twee eigen predikanten. De diensten worden geleid door één van de eigen predikanten van de Jeruzalemkerk: Bas van der Graaf of Elsbeth Gruteke. Af en toe is er een gastpredikant uit een andere kerkgemeente.

ds Elsbeth Gruteke

Contact met ds Elsbeth Gruteke

ds Bas van der Graaf

Contact met ds. Bas van der Graaf

"De zondag is voor mij het rustpunt in de week. Het maakt niet uit hoe ik kom of hoe ik mij voel. Het is goed"

Belangrijke dagen

Avondmaal

Avondmaal

Het vieren van het avondmaal is voor degenen die eraan deelnemen het voor God en Zijn gemeente belijden van hun geloof in Jezus Christus, die hen door zijn dood en opstanding van hun zonden gered heeft. Het avondmaal drukt een verbondenheid met zowel God als de medegelovigen uit. 

Lees verder

Kerst

Kerst

Het bekendste christelijke feest, de geboorte van Jezus Christus.

Lees verder

Pasen

Pasen

Pasen is het belangrijkste christelijke feest. Toch weten veel mensen niet meer wat er met Pasen gevierd wordt. Wat is de betekenis van het christelijke paasfeest?

Lees verder

Pinksteren

Pinksteren

Tijdens Hemelvaart ging Jezus naar de hemel, maar hij beloofde zijn leerlingen niet in de steek te laten. Jezus beloofde dat hij de Geest van God, de Heilige Geest, zal sturen om gelovigen te helpen en hen kracht te geven in hun geloof. 

Lees verder

Hemelvaart

Hemelvaart

Hemelvaart: meer dan een vakantiedag Voor christenen is deze dag meer dan alleen maar een welkome vakantiedag midden in de week. Het is 40 dagen na Pasen en omdat Pasen altijd op zondag wordt gevierd, betekent dit dat Hemelvaartsdag altijd op een donderdag valt. Maar er is nog meer dat een christen op deze dag wil vieren.

Lees verder

Trouwen

Trouwen

Gaan jullie trouwen? Dan is er de mogelijkheid om dat in een speciale dienst te laten bevestigen. Wij geloven namelijk dat de God van de Bijbel mensen aan elkaar geeft en hen wil zegenen.

Lees verder

Rouwen

Rouwen

De kerk is er ook in dagen van rouw. In de Jeruzalemkerk kan, voorafgaand aan de begrafenis, een dankdienst gehouden worden. Het leven van de overledene wordt herdacht en er klinken woorden van hoop en troost uit de Bijbel. De dood heeft niet het laatste woord: we leven vanuit de verwachting van een nieuw begin, van leven na dit leven!

Lees verder

Doop

Doop

Dopen is een van de vele mooie rituelen in de kerk. Er zijn verschillende momenten waarop er gedoopt wordt, net zoals er verschillende redenen zijn om gedoopt te worden.

Lees verder

Diaconie

Diaconie is dienst aan mensen, door christenen verricht uit liefde tot God. Vanuit de Jeruzalemkerk zetten we ons in voor de buurt en de stad. De diakenen stimuleren en coördineren dit werk. Ook is er aandacht voor gemeenteleden in moeilijke omstandigheden.
Betrokken bij de buurt en de stad

De diakenen stellen zich op de hoogte van en zijn zo mogelijk betrokken bij ontwikkelingen in de buurt, door samenwerking met het stadsdeel en andere welzijnsorganisaties in de buurt. We bieden hulp aan mensen die op onze weg komen en onze zorg nodig hebben.

Betrokken bij de gemeente

Binnen de gemeente leven we mee en geven we aandacht aan gemeenteleden in moeilijke omstandigheden. Gemeenteleden die bijstand, verzorging of bescherming nodig hebben, kunnen bij de diaconie terecht voor verschillende vormen van hulp. Voor meer informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Marc Francke Suzanne Rotman-Joosse Marco Jansen

Over Ons

De Jeruzalemkerk in Amsterdam-West (de Baarsjes) waar iedereen welkom is en waar we graag betrokken willen zijn op Jezus Christus, op elkaar en op de stad waar we in leven. Wij zijn een gevarieerde gemeente die deel uit maakt van de Protestantse Kerk Nederland.

Contact
Jeruzalemkerk

Jan Maijenplein 14
Amsterdam
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.